Chceme-li v dnešním vysoce konkurenčním prostředí uspět, nestačí mít jen potřebné vzdělání, znalosti, dovednosti, ale je třeba dbát o svůj celkový vzhled a vystupování. Je přece všeobecně známo, že lidé si o sobě dělají dojem během prvních tří minut setkání a pak se už v něm jen utvrzují.
To je dobré si uvědomit, zejména když se ucházíte o zaměstnání, chystáte se na obchodní schůzku či přednášku, kde potřebujete získat pozornost posluchačů, kteří vás vidí poprvé.
Nezapomínejte ani na to, že na pracovišti jsme vnímáni svými kolegy a nadřízenými. Zvláště ve velkých firmách se může stát, že o vašem postupu definitivně rozhodně některý ze šéfů, který vás viděl za celou dobu vašeho působení jednou na poradě, dvakrát na chodbě a jednou v závodní jídelně.
Vzhled je zkrátka prostředníkem, který přispívá k snazšímu dosažení jakéhokoli cíle, nehledě na to, že ovlivňuje naše sebevědomí a způsob, jak se cítíme.
Věnujme se proto oblékání a barvám v pracovním šatníku. Jak se například obléknout na přijímací pohovor? Nejde o vyhovění nějakému univerzálnímu kodexu, ale o to, že vaše oblečení o vás prozradí, zda jste pochopili, jaká kultura panuje ve firmě, kde chcete pracovat.
Banka má o oblékání svých zaměstnanců jiné představy než počítačová firma, přičemž odlišnosti mohou existovat i v rámci jednoho sektoru. Obecně ale platí, že požadavky na oděv zaměstnanců jsou stále méně stroze určené. Přesto mějte na paměti, že vstupujete do hry, kde neurčujete pravidla.
Před pohovorem se tedy snažte přijít na to, jak se oblékají ve firmě, kde se ucházíte o místo. Leccos se dá vyčíst z firemních propagačních brožur či webových stránek společnosti. Volba oděvu prokáže váš smysl pro cit a situaci.
Někdy je osobní look něco jako výrobní nástroj - u kandidáta na místo vedoucího obchodu s módou bude vzhled posuzován přísněji než u programátora.
Nepřiměřeně drahé značkové oblečení uchazečky na spíše průměrnou placenou pozici zase uvede personalistu do střehu: nemá slečna příliš velké ambice?
Kladně se hodnotí přirozenost - neoblékejte se do něčeho, co jste předtím neměli na sobě, většinou se budete cítit svázaně. Formální oděv z vás nemusí udělat šedou myš nebo upoceně úřednický typ.
Když se chcete obléknout dobře, měli byste mít alespoň základní představu o tom, co a jak se nosí: délka sukně a saka, šířka podpatku, barva košile, vzor na kravatě, počet skladů na kalhotách nebo knoflíků na saku neberte jako zanedbatelné detaily, pokud nechcete působit neohrabaně.
Jestliže přistupujete na pravidla hry, dělejte to se vkusem a znalostí věci. Profesionálně. A berte v úvahu, že střídmost se obvykle cení víc než extravagance. Platí to také o líčení a v neposlední řadě o parfému a špercích.
A ještě jedna připomínka: obuv vyčistěte, i když venku právě prší. V zahraničí se říká, že Čecha poznáš podle špinavých bot.
Významnou roli v dotváření dojmů hrají i barvy oblečení. Do určité míry výběr barev určuje móda a konvence, ale přesto zůstává prostor pro osobní preference. O neznámém člověku si tak trochu můžete učinit obrázek i na základě barev, které nosí.
Znáte-li povahu člověka, můžete se pokusit odhadnout i barvy, které má rád, a obráceně. Bývá však rozdíl mezi tím, jaké barvy nosí rád váš partner v jednání, a jaké barvy vidí rád na druhých.
Jak se v symbolice barev rychle orientovat
Žlutá
Lidé, kteří často a hojně používají v šatníku danou barvu nebo ji mají hodně
rádi jsou otevření, podnikaví, velkorysí lidé nabytí energií a novými
neotřelými nápady, veskrze jsou to dobráci a mají pozitivní myšlení, někdy ale
až moc pozitivní zavánějící lehkomyslností; díky této lehkonohosti občas
potřebují usměrnit a dodat pevnou půdu pod nohy. Jsou mnohostranní, ale
rozhodně nejsou žádnými detailisty a často jim dělá potíže dotahovat věci do
konce. Jejich silnou stránkou je komunikace, a to v nejširším slova smyslu.
Lidé, kteří danou barvu odmítají neradi spekulují, jsou opatrní k novým
myšlenkám a bojí se rizika.
Využívat žlutou barvu v pracovním prostředí je vhodné spíše v letním období a
ještě lehčích odstínech. V zimním období je vhodná spíše jako doplněk. Varujte
se kostýmů, neboť žlutá barva je únavná na oči a zejména při delším jednání by
partnera brzy unavila a mohl by mít i agresivní sklony či unáhlená jednání.
Zelená
Tito lidé jsou houževnatí a dokážou překonat i takové překážky, kde by se jiní
už dávno vzdali. Tím se snadno dokážou stát pro zaměstnavatele
nepostradatelnými. Na druhou stranu dokážou být neústupní až tvrdohlaví. Mají
sklon pečovat o druhé, ale také je rádi ovládají a kontrolují. Touží po obdivu
a uznání, a aby toho dosáhli, jsou schopní na sobě hodně pracovat.
Lidé, kteří danou barvu odmítají nepovažují za důležité hmotné zabezpečení;
nemyslí na zadní vrátka; neupínají se na tradice a pevné hodnoty; sami často
bývají originální; zajímají se pouze o viditelná fakta, lidé prožívající
vnitřní nejistotu a zklamání.
V pracovním prostředí se v určitých tónech hodí pro každé příležitosti. Zelenou můžeme přirovnat ke květinám v místnosti (nebo zeleni v přírodě). Když tam jsou, často je ani nevnímáme, ale když tam nejsou, něco té místnosti stále chybí.
Modrá
Jedná se o lidi rozvážné a vyrovnané s bohatým vnitřním životem. Umí se dobře
koncentrovat na svou práci. Vždy je zajímají konkrétní a logické argumenty.
Proti si i oni sami dobře promyslí, co řeknou nahlas. Jejich projev bývá
logický a výstižný, také kritika z jejich úst zní často k nevoli druhých věčně.
Touží po klidu a zakládají si na důvěře, zkušenostech, věrnosti a tradici.
Neradi improvizují a přijímají novoty. Působí skromně, ale nenechte se oklamat
a tu a tam je pochvalte.
Lidé, kteří ji odmítají se neradi nechávají svazovat předpisy, chrání se pouze
v případě, je-li to nezbytně nutné.
Modrá barva by měla být zařazena snad v každém pracovním šatníku. Tmavší modrá
se hodí takřka pro každou pracovní příležitost v kombinaci jiných modrých
odstínů i dalších rozličných barev. Navíc se jako jedna z mála drží neustále na
výslunní módy.
Černá
Černá barva je znakem rozporu - značí uzavřenost, zamlklost a zároveň vnitřní
vzdor proti tlaku shora - často ji můžeme např. vidět u teenagerů, jimž je
typické, že se chtějí osamostatnit z područí rodičů. Černá je také barvou
nezávislosti. Projevuje se hlavně v šatníku osob pohybujících se v oblasti
designu a u osob, které se potřebují odlišit od široké veřejnosti. Černou barvu
si ale také oblíbily ženy pro její schopnost zeštíhlování a eleganci.
A co jí odmítají - tito lidé nemají rádi, když jsou postavení před hotovou věc;
bojí se skutečnosti, které nemohou ovlivnit.
Využití v pracovním šatníku - černou barvu do horních partií si oblékejte pouze
v případě, že jste v dobrém rozpoložení. Černá barva má totiž dar zvýraznit
vaši dobrou náladu, ale také prohloubit váš smutek či nedostatek energie.
Rozhodněte-li se pro černý kostým, použijte raději další prosvětlující doplňky
a barvy, volte ji spíše v kombinaci se zajímavými střihy.
Červená
Je zvláštní svou dvojznačností, proto představuje dva typy lidí, kteří ji mají
rádi. 1) Lidé aktivní, oplývající energií a sebevědomím. Orientují se na cíl,
kterého jsou schopni dosáhnout i za usilovné práce a vypětí. Úkoly dokážou
řešit tvůrčím způsobem. Když je potřeba, dokážou bojovat nejen za sebe, ale i
za své kolegy. Mají se rádi, žijí naplno a dají vám najevo svůj smích i svou
nevoli. Rádi jsou středem zájmu. 2) Druhým typem jsou násilníci a divoké
nevyzrálé typy.
Lidé, kteří jí odmítají - se necítí dobře v hluku a spěchu. Neradi tlačí na
pilu a jednají z pozice síly, důvodem nelibosti k červené barvě může být, že
nitro člověka bylo hluboce raněno a bojí se dalšího podobného útoku nebo se
cítí hodně vyčerpáni.
Využití v pracovním šatníku - červenou barvu lze využít, když potřebujete
upoutat pozornost (přednáška na konferenci) nebo dát něčemu slavnostní ráz.
Vhodně ale celočervený kostým nebo košili do obleku vyrovnejte s jinými
barevnými odstíny, abyste na některé lidi nepůsobili moc agresivně. Červená se
vám bude také hodit, když budete potřebovat doplnit sílu a energii.
Šedá
Lidé, kteří se dívají do šedé lže charakterizovat pomocí označení šedá
eminence. Tito lidé nemají potřebu být nápadní, drží se zpátky a skromně čekají
na svou příležitost. Jsou klidní, rozvážní. Často takový člověk mívá velmi
dobré vztahy s nadřízenými i podřízenými kolegy, kteří ani nevědí proč se jim
svěřují. Můžete si však být jisti jejich diskrétností a neutrálním postojem.
Lidé, kteří danou barvu odmítají - tito lidé potřebují být v pohybu, nejvíce je
znepokojuje, když se nemohou pohnout dopředu.
Šedá barva je díky svému neutrálnímu postoji hned po modré nejsilnější barva
pro obchodní jednání. V kombinaci s bílou barvou bude osoba zatlačena do pozadí
a hrozí, že nebude příliš vnímána. Šedou je velmi vhodné kombinovat s odstíny,
které člověka prosvětlí a partnerovi v jednání přiblíží (např. bleděmodrá, růžová
apod).
Hnědá
Tito lidé dají na osvědčené a zkušeností prověřené metody. Jsou pevní ve svých
rozhodnutích a ve svých zvyklostech. Mají rádi tradice. Jsou spolehlivými
vykonavateli přidělených úkolů. Na druhou stranu mají rádi své pohodlí. V
rovině finanční a týkající se povolání umí rovnoměrně rozdělit rovnováhu
pohodlí a odpočinku.
Lidé, kteří tuto barvu odmítají - nemají rádi klidný způsob života a často se
odmítají podřizovat bez podmínek. Vyrovnaný člověk má k hnědé neutrální postoj.
Tuto barvu vynechejte z pracovního šatníku, zejména chystáte-li se na obchodní
schůzku. Můžete ve svém partnerovi totiž podnítit nedůvěru vyplývající z
pohodlí, které čiší z této barvy.