|
1. Historie
- před rokem 1990: první snahy o zpřístupnění informatiky těžce zrakově postiženým (existoval státní program školení zrakově postižených v programování, několik programátorů se v tomto oboru uplatnilo, existovaly i první pokusy o zpřístupnění počítačů
- rok 1991: dovoz prvního PC zařízení pro nevidomé Eureka A4
- v té době jediná kompenzační pomůcka pro zmírnění negativních
důsledků informační bariéry nevidomých.
- rok 1992: zahájení provozu Digitalizačního střediska České
unie nevidomých a slabozrakých jako moderní služby - převod tištěného
textu do digitální podoby pro použití na Eurekách.
- rok 1993: založení a provozování modemové centrály BBS Braillnet
pro uchovávání digitalizovaných textů, pro dostupnost těchto textů
v knihovnách textů (v digitální podobě), pro možnosti komunikace
prostřednictvím elektronické pošty v rámci BBS.
- rok 1994: mohutný rozvoj hlasových výstupů a zpřístupnění práce
na standardních PC pro nevidomé a jinak těžce zrakově postižené
vrcholí, vedle služby digitalizace začínají první kurzy ovládání
PC v prostředí MS DOS s úpravami pro nevidomé a těžce slabozraké.
- rok 1995: prosazení PC jako kompenzační pomůcky pro nevidomé,
zaškolování s obsluhou PC jako služba pro klienty v několika městech
v naší republice, testování pomůcek a spolupráce s firmami vytvářející
speciální programy a kompletující PC se speciálními úpravami,
první pokusy o zpřístupnění Windows pro nevidomé.
- rok 1996: zahájení provozu internetového serveru BraillNet
plus; první pokusy o zpřístupnění Internetu pro nevidomé uživatele,
rozvoj školících středisek až na dnešních 11.
- rok 1997: nebývalý rozvoj Knihovny digitalizovaných textů,
která je zpřístupněna i internetu prostřednictvím FTP. Rozvoj
umožněn získáváním textů knih přímo od nakladatele v digitální
podobě díky počítačové sazbě. Windows a Internet přestávají být
tabu pro nevidomé. Naše zkušenosti nabízíme i jinak zdravotně
postiženým, iniciativa Internet pro zdravotně postižené - dohoda
s několika celorepublikovými poskytovateli internetového připojení
na zvláštní sociální cenu pro těžce zdravotně postižené.
- rok 1998: začíná se pracovat na Metodice školení v obsluze
PC bez kontroly zraku. Vzniká nový pracovní speciální obor - Instruktor
výuky obsluhy PC pro zrakově postižené, kromě připojování uživatelů
- jednotlivců z řad těžce zdravotně postižených vytváříme www
stránky pro neziskové organizace zdravotně postižených.
- rok 1999: školení v obsluze PC pro zrakově postižené dosahuje
profesionální úrovně, instruktoři skládají zkoušky, kurzy obsluhy
PC pro zrakově postižené jsou akreditovány, rodí se základ možného
Informačního systému pro zdravotně postižené - jako vyššího stupně
využití Internetu zdravotně postiženými.
-
rok 2000: školení v obsluze PC pro zrakově postižené jako celostátní
projekt nenalézá podporu a končí (není dále rozvíjen), SONS zakládá
několik regionálních obecně prospěšných společností, které alespoň v
některých regionech pokračují v činnosti (záběr společností je širší -
stávají se krajskými centry služeb pro nevidomé).
-
rok 2001: Projekt Blind Friendly Web
2. Speciální úprava pro potřeby těžce zrakově postižených
- hlasový výstup - zpřístupnění práce s osobním počítačem pro nevidomé
- hardware: zvuková karta a reproduktory, případně sluchátka
- software: odečítač obrazovky + hlasová syntéza
- hmatový výstup - zpřístupnění práce s osobním počítačem pro nevidomé
- hardware: speciální hmatový zobrazovač řádku obrazovky (nebo jeho části) ve slepeckém písmu
- software: speciální programové vybavení - ovladače (tuto funkci plní odečítače obrazovky)
- zvětšovací program - zpřístupnění práce s osobním počítačem pro slabozraké
- softwarová lupa: speciální program pro zvětšení obrazu, nastavení barev a kontrastu a ovládání pomocí různých módů zobrazení
vhodný větší monitor (nejméně 19")
- zvětšovací program - zpřístupnění práce s tištěným textem pro slabozraké
- skenerová lupa - speciální program na zvětšení tištěné předlohy snímané skenerem s možností maximálního zvětšení, volbou režimu zobrazení a dalšími funkcemi.
nezbytný je skener
- OCR programy - zpřístupnění práce s tištěným textem pro nevidomé
- OCR (Optical Character Recognition) je komerční program určen pro optické rozpoznání tištěného textu (převod do digitální podoby, kterou jsou schopny zpřístupnit výše uvedené programy
nezbytný je skener
V případě uživatelů se zbytky zraku nebo prakticky nevidomých dochází ke kombinaci obou způsobů zpřístupnění práce s PC.
- Základní požadavky na programy zpřístupňující práci nevidomýmch a slabozrakým uživatelům PC
- práce se systémem a s některými standardními programy dodávanými se systémem
- práce s textovým editorem
- práce s programovým vybavením pro skenování běžně tištěných textových informací
|
Srovnání hmatového a hlasového výstupu
hledisko porovnání |
hmatový displej |
hlasový výstup |
cena |
4 (80 - 190 tisíc Kč) |
1 (15 - 70 tisíc Kč) |
smysl |
hmat |
sluch |
orientace v textu |
1 |
2-3 |
editace textu |
1 |
2-3 |
čtení textu |
1 - čtu, neposlouchám |
1 - poslouchám |
práce s gramatikou a speciálními znaky |
1 |
3-4 |
použití ve škole |
1 |
3-4 |
použití doma |
1 |
2-3 |
použití později osleplými |
3-4 |
1 |
použití nevidomými od narození |
1 - přirozené |
2 |
kombinované postižení zraku a sluchu |
1 |
4-5 |
(1 - 5 : 1 výborné, 2 chvalitebné, 3 dobré, 4 dostatečné, 5 nedostatečné)
Srovnání hmatového displeje a tiskárny slepeckého písma
Hledisko porovnání |
hmatový displej (40 znaků) |
tiskárna slepeckého písma |
Cena v tisících |
80 až 147 |
180 |
přenosnost |
přenosný denně |
nevhodné až nemožné, podobně jako stolní PC |
přístupnost digitálního textu |
vše, co mám uloženo včetně systémových informací |
jen co upravím a vytisknu |
způsob práce |
současná práce s autonomní pomůckou |
nutnost náročné úpravy textu před tiskem |
nutnost dodatečného materiálu |
žádný |
braillský papír |
hlučnost přístroje |
srovnatelná s PC |
hlučný provoz - vyrábí se protihluková skříň |
celkové použití |
1 |
3 |
(1 - 5 : 1 výborné, 2 chvalitebné, 3 dobré, 4 dostatečné, 5 nedostatečné)
náhradní smysl |
prostředek |
pomůcka |
umožňuje |
sociální služba |
nevýhody daného způsobu |
sluch |
audiokazeta |
magnetofon |
poslech záznam hlas. informace |
poradenství |
obtížné hledání, nemožnost editace |
hmat |
slepecké písmo |
slepecký psací stroj |
čtení hmatem psaní slepeckým písmem |
výuka čtení a psaní |
objemnost tisků, vidící nepřečte |
běžně tištěný text |
OPTACON již se nevyrábí |
čtení (velmi náročné) |
nácvik práce |
nesmírně obtížný nácvik, umí jen několik jedinců |
zbytek zraku |
běžně tištěný text |
lupa (optická, kamerová) |
čtení zbytkem zraku |
zácvik obsluhy |
jen čtení, jen pro slabozraké |
--- |
běžně tištěný text |
kancelářský psací stroj |
zápis a tisk bez kontroly |
nácvik práce |
nemožnost zpětné kontroly a oprav |
sluch, hmat i zbytek zraku |
digitální podoba informace |
spec. vybavený počítač |
čtení, zápis, editace, tisk běžný i slepeckým písmem |
odborné poradenství, výuka obsluhy |
individuální nácvik, náročný a dlouhý *) |
*) samotnému nácviku obsluhy PC pro nevidomé a slabozraké předchází nácvik psaní na klávesnicí
(je potřeba u téměř 50% klientů, u hmatových displejů je nutný nácvik hmatového vnímání nebo sluchové analýzy syntetické řeči).
|
Počítač - kvalitativně jiná pomůcka
|
- editace textu - nejen pořizování textu jako u běžného
kancelářského stroje, ale i jeho prohlížení, možnost obměny (rušení
částí textu, vpisování textu), od konceptu až po finální podobu
- čtení běžně tištěných knih - samostatně bez cizí pomoci
- Internet
- informace na dosah (noviny, celorepublikový telefonní seznam,
jízdní řády, informace …)
- Komunikace v digitální podobě (elektronická pošta, výměna
dat v digitální podobě)
- Knihovna digitalizovaných textů (pro nevidomé)
|
získávání učebních textů pro nevidomé žáky a
studenty (služba sociální péče)
|
dříve:
- načtení na magnetofonové pásky
- vytištění slepeckým bodovým písmem
čekací doba - 6 měsíců až 1 rok
|
dnes:
- digitalizace a korektura tištěných textů
- získávání digitální podoby textů přímo od vydavatelů a nakladatelů
čekací doba - několik týdnů
|
Míra pracnosti při zpracování a získávání textových informací
pomocí několika starších pomůcek |
pomocí ICT |
Pichtův slepecký psací stroj, běžný kancelářský psací stroj, magnetofon, diktafon. |
PC se speciální hardwarovou a softwarovou úpravou s tiskárnou a modemem |
90 - 100% |
50 - 65% |
Kompenzační pomůckou pro těžce zrakově postižené
rozumíme nástroj, přístroj nebo zařízení, speciálně vyrobené nebo speciálně
upravené tak, aby svými vlastnostmi a možnostmi použití kompenzovalo
nějakou nedostatečnost způsobenou těžkým zrakovým postižením.
Oblasti, kde se projevují negativní důsledky těžkého zrakového postižení a v nichž kompenzační pomůcky
umožňují těžkou zrakovou vadu částečně kompenzovat:
- oblast uspokojování základních životních potřeb (sebeobsluha,
příprava pokrmů, výběr ošacení atd.)
- oblast orientace v prostoru a schopnost pohybu v prostoru
- oblast získávání a zpracování informací.
Všechny jmenované oblasti mají společného jmenovatele - neschopnost
získat informaci z okolí bez speciálních postupů a kompenzačních
pomůcek. Proto drtivá většina kompenzačních pomůcek pro těžce zrakově
postižené (dále jen TZP) slouží ke zmírnění informační bariéry.
Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené jsou koncipovány tak,
aby využívaly dvou dalších smyslů - hmatu a sluchu. Jsou
tedy pomůcky hmatové a zvukové, resp. hlasové.
Dále dělíme pomůcky na mechanické a elektronické,
jiné hledisko může být funkční: jednoduché (jednoúčelové)
pomůcky jsou určeny nejširšímu použití s jedinou funkcí, zatímco
náročné (víceúčelové) pomůcky poskytují uživateli dostatečné
množství funkcí a široké použití. Ty nejzákladnější hradí zdravotní
pojišťovna (bílé hole, některé optické pomůcky), na jiné pomůcky,
zejména ty finančně náročné, lze získat finanční příspěvek ze
sociálních fondů, ostatní si uživatelé platí sami.
Do oblasti 1 a 2 účinně zasahuje proces sociální rehabilitace (jako
následná zdravotní péče) s výukou specifických postupů a
s použitím některých jednoduchých základních pomůcek, např.jednoduché
elektronické pomůcky - diktafon, magnetofon, kalkulačka, budík a
hodinky, měřící přístroje a jednoduché mechanické pomůcky - psací
stroj, běžný kancelářský nebo slepecký, a další. Obvykle nevyžadují
zvlášť náročné zaškolení. Jednoduchost zde však nemusí znamenat
cenovou nenáročnost, např. kamerové lupy pro slabozraké jsou jednoduché
avšak drahé optické pomůcky, které mají nezastupitelnou roli mezi
pomůckami a některé jejich funkce nelze jinými pomůckami nahradit.
V oblasti 3 se již setkáváme s pomůckami víceúčelovými a
funkčně i obslužně poměrně náročnými, jejichž základem je
osobní počítač nebo jeho procesor - pomůcky sloužící ke zpracování
informací ve vhodné formě (digitální). Jedná se o proces sociálně
pracovní rehabilitační péče.
Náročné elektronické kompenzační pomůcky pro zrakově postižené
(dále jen NEKP) jsou víceúčelové pomůcky založené na bázi výpočetní
techniky, které mají širokou škálu možností, kombinací a využití.
Takovou pomůcku považujeme za náročnou nejen z hlediska její ceny,
ale především z hlediska nároků na její obsluhu. Potřeba zvládnout
obsluhu takové pomůcky je časově náročná, neboť vyžaduje zvládnutí
teoretických základů z oblasti informatiky a výpočetní techniky.
Bez pochopení těchto základů pomůcka víceúčelově použitelná obvykle
slouží pouze k jednostrannému využívání a k degradaci pomůcky.
Pochopení těchto základů zvládá každý průměrně inteligentní jedinec.
Zrakově postižený uživatel využívá osobní počítač se speciální
úpravou standardním i specifickým způsobem. Běžnému vidícímu uživateli
osobní počítač usnadňuje a ulehčuje práci s informacemi, zatímco
nevidomý nebo jinak těžce zrakově postižený uživatel by bez této
techniky některé činnosti sám nemohl provádět nebo by je prováděl
značně ztíženým způsobem. Například editace textu, tj. vpisování
do textu a jeho další úprava (mazání a přepisování) byla nevidomému
nepřístupná do té doby, než mohl používat osobní počítač se speciální
úpravou.
|
Náročné elektronické kompenzační pomůcky (NEKP) dělíme na dvě základní skupiny:
Autonomní náročné kompenzační pomůcky jsou samostatné NEKP,
které si TZP uživatelé pořizují obvykle jako první, jejich základem
je celý osobní počítač (stolní nebo přenosná verze) - vlastní základní
jednotka, monitor (pro slabozraké a uživatele se zbytky zraku obvykle
větší), klávesnice a další standardní součásti (myš) a specifická
výbava pro TZP (skener, zvuková karta, aktivní reproduktory či sluchátka,
hmatový display). Pomůcka je dále vybavena standardním a především
specifickým softwarem.
Jedná se o tyto položky přílohy č. 4 bod III Vyhlášky č. 182/91 Sb ve znění pozdějších úprav č. 206/95:
- Digitální čtecí přístroj pro nevidomé s hlasovým výstupem (položka č. 5)
- Hardware: osobní počítač (zvuková karta a reproduktory, případně sluchátka nutnostíú, skener
- Software: program hlasové syntézy + odečítač, OCR program, MS Office, další vhodné standardní aplikace včetně operačního systému, vše zpřístupněné hlasovým výstupem (antivirový program, vhodný zálohovací systém a další vhodné programy).
- Digitální zvětšovací lupa pro slabozraké (položka č. 7)
- Hardware: osobní počítač, skener, větší monitor (nejméně 19")
- Software: softwarová lupa (program pro zvětšení obrazu), skenerová lupa (program pro práci s naskenovanou předlohou), MS Office, další vhodné standardní aplikace včetně operačního systému, vše zpřístupněné hlasovým výstupem (antivirový program, vhodný zálohovací systém a další vhodné programy).
- Digitální zvětšovací lupa pro uživatele se zbytky zraku a prakticky nevidomé s podporou hlasového výstupu (položka č. 7)
- o Hardware: osobní počítač (zvuková karta a reproduktory, případně sluchátka nutností), skener, větší monitor (nejméně 19")
- Software: : softwarová lupa s hlasovou podporou nebo hlasový výstup, skenerová lupa nebo OCR program, MS Office, další vhodné standardní aplikace včetně operačního systému, vše zpřístupněné hlasovým výstupem (antivirový program, vhodný zálohovací systém a další vhodné programy).
- Elektronický zápisník s hlasovým nebo hmatovým výstupem pro nevidomé (položka č. 13)
- Typ A: speciální zařízení konstruované pro potřeby nevidomých
uživatelů, obvykle velmi uživatelsky přívětivá a vhodná pro
široké spektrum uživatelů, např. Aria, Gin, PAC Mate.
- Typ B: notebook jako zápisník pro pokročilé studenty (vysokoškoláky
nebo studenty začleněné do integrované výuky na běžných typech
středních škol), nebo duševně pracující (právníky, překladatele,
manažery) s hlasovým výstupem nebo zvětšovacím softwarem,
případně i ve spojení s hmatovým displejem, pokud jeho profese
vylučuje použití hlasového výstupu. Hlavní předností tohoto
zařízení je přenosnost a přitom profesionální výbava.
|
Srovnání autonomních PC pomůcek
hledisko porovnání |
čtecí zařízení |
digitální lupa |
dig. lupa s hlasovou podporou |
elektronický zápisník** |
rozpětí cen (v tisících Kč) |
90 - 120 |
100 - 130 |
110 - 140 |
90 - 140 |
monitor (v palcích) |
15" - 17" |
19" - 21" |
19" - 21" |
--- |
zvuková karta + CD |
ano |
ano |
ano |
ano |
hlasový výstup (hlasová syntéza + odečítač) |
ano |
ne |
ano |
ano |
zvětšovací program pro Windows (softwarová lupa) |
ne |
ano |
* |
ne |
zvětšovací program pro skener (skenerová lupa) |
ne |
ano |
* |
ne |
rozpoznávací program pro skener (OCR) |
ano |
ne |
* |
ne |
textový editor (Word) |
ano |
ano |
ano |
ano*** |
* Stanoví se podle potřeby ** Notebook nebo speciální zařízení (*** u speciálních zařízení není Word)
Přídavné náročné kompenzační pomůcky mají také základ ve
výpočetní technice, ale jedná se o softwarové nebo hardwarové komponenty,
které se kompletují se základní NEKP a bez ní nemohou fungovat.
Nejsou však žádným nadstandardem, ale významným způsobem rozšiřují
možnosti základní NEKP a některé vyžadují také zaškolení s obsluhou.
Jedná se o tyto položky přílohy č. 4 bod III Vyhlášky 206/1995 Sb.:
- Čtecí přístroj pro nevidomé s hmatovým výstupem (položka č. 4):
- První typ pomůcky, u nás dříve využívaný, nemá základ ve výpočetní technice
a je ryze optickou pomůckou. Jedná se o tzv. Optacon, jehož
princip spočívá v převodu grafické podoby běžného tištěného
textu do reliéfní hmatové podoby. Jeho výhodou je možnost
přečíst si téměř vše, nevýhodou je nesmírná náročnost tohoto
způsobu čtení. Tato pomůcka se již nedodává.
- Druhý typ pomůcky je hmatový displej neboli tzv. braillský
řádek. Jedná se o speciální zařízení - jednořádkový hmatový
zobrazovač, který se připojuje k základní NEKP a nevidomému
uživateli zobrazuje jeden řádek nebo jeho část na obrazovce
v Braillově písmu. K tomuto zařízení je dodáváno i speciální
programové vybavení - ovladač v prostředí MS DOS. Ovladač
pro prostředí Windows je nutné zakoupit samostatně. Funkci těchto ovladačů plní odečítače obrazovky. Základem
obsluhy této pomůcky je aktivní znalost slepeckého bodového
písma. Výuka obsluhy této pomůcky probíhá současně s výukou
daného prostředí, které je tímto zařízením zpřístupněno, nebo
až poté, kdy účastník kurzu umí dané prostředí ovládat pomocí
jiného alternativního výstupu pro nevidomé (hlasový výstup).
Vyžaduje zaškolení.
- Adaptér hlasového syntetizátoru (položka č. 8)
- Hardware: zvuková karta a reproduktory, případně sluchátka
- Software: program hlasové syntézy + odečítač
Jedná se o přídavné zařízení k základním NEKP.
Komponenty adaptéru se volí podle dosavadní vybavenosti základní
NEKP. U digitálních čtecích přístrojů pro nevidomé (položka
č. 5),se jedná o nové typy adaptérů, digitální zvětšovacích
lupy se vybavují touto přídavnou NEKP při zhoršení zrakového
stavu klienta. Vyžaduje zaškolení.
- Programové vybavení pro digitální zpracování obrazu (položka č. 9)
- Jedná se o programové vybavení, které zrakově postižený uživatel potřebuje pro svou práci a nebylo možné jej dodat se základní náročnou kompenzační pomůckou. Umožní TZP uživatelům zpracovávat
informace kvalitnějším nebo novým způsobem, který přináší
nové možnosti pomůcky. Může se jednat o nové verze dosavadního
programového vybavení a nebo o nové programové vybavení, které
uživatel nezbytně potřebuje a tato potřeba se projevila v
době, kdy již vlastnil základní NEKP. Vyžaduje zaškolení.
- Tiskárna reliéfních znaků pro nevidomé (položka č. 10)
- Jedná se o speciální tiskárny, které tisknou texty nebo
obrázky ve speciální hmatové podobě. Nejznámějším zařízením
této kategorie jsou braillské tiskárny, které tisknou text
ve slepeckém bodovém písmu. Vyžaduje zaškolení.
- Jednobarevná tiskárna (položka č. 11)
- Jedná se o standardní tiskárnu, která umožňuje běžný tisk.
Pro těžce zrakově postižené však významně doplňuje sestavu
pomůcky tak, že umožňuje zrakově postiženému uživateli samostatně
pořizovat dokumenty pro korespondenci, do zaměstnání a nebo
pro studium.
- Zařízení pro přenos digitálních dat (položka č. 12)
- o Je přídavným zařízením usnadňující uchování, zálohování a přenos digitálních dat.
V současné době se tato přídavná pomůcka příliš nevyužívá.
Podrobné informace podají, PC pomůcky předvedou a poradí s vhodnou sestavou zaměstnanci specializované poradny.
Text sestavila RNDr. Hana Bubeníčková
Odkazy:
Specializované poradny a školící střediska
Firmy dodávající náročné elektronické pomůcky na bázi PC
|
Napište nám:
K jakémukoliv užití textů a obrázků, uvedených na tomto serveru, je třeba souhlas provozovatele.
Copyright © 1996 - 2012 SONS ČR.
|
|